Geek.Informator.ua До сайту

Tesla, Ілон Маск і транспортна революція

Tesla – назва, що асоціюється в сучасних людей із технологіями майбутнього, крутими машинами та, звісно, Ілоном Маском – Томасом Едісоном наших днів і Генрі Фордом в одній особі. Проте, що стоїть за цими асоціаціями та чому про Теслу та Ілона Маска так багато говорять? Наша стаття частково дасть вам зрозуміти, в чому феномен компанії та як вона здійснила революцію в своїй галузі.

Tesla – найбільший виробник електромобілів у світі та перша компанія, яка почала виготовляти електроспорткари. Наразі вона має найбільшу капіталізацію серед американських автовиробників, обігнавши таких гігантів, як Ford та General Motors. Успіхом ця компанія завдячує власній унікальній лінії електромобілів із новітнім оснащенням, що дозволяє їм зрівнятись у потужності зі своїми паливними аналогами.

Почався шлях автомобільного (і не тільки) гіганта в кремнієвій долині, де 2003 року Ілон Маск, Джей Бі Штробель та Ян Райт заснували стартап. Їх метою була розробка серійного електромобіля, який би зруйнував стереотип про те, що «електрифікувати можна тільки машинки для гри в гольф». І це їм безумовно вдалося…

Перше творіння новаторського стартапу — Tesla Roadster, який став першим електричним спортивним автомобілем з потужністю 228 к.с. Спорткар здатен розігнатися до 100 кілометрів за 4 секунди і має запас ходу до 400 кілометрів. Такий показник робить цю електротачку не гіршою за свої паливні аналоги.

Усього випустили 2600 автомобілів даної моделі, які через свою високу вартість (110 000$) не стали такими поширеними, як їх наступники. Такий початок був вдалим для Tesla, але з 2012 року компанія перестала випускати модель.

Наступними розробками Tesla, які стали справді масовими були модель S та її вдосконалена версія – кросовер model X. На ці авто після їхньої презентації стався справжній бум в Європі та США.

Крім того, революційною була ідея автоматичної заміни батареї, як метод експрес–зарядки, що мав проходити за півтори хвилини. Це швидше, ніж час традиційної бензинової заправки автомобіля! Проте, на жаль, на практиці такий варіант зарядки зіткнувся з великими технічними проблемами, тому поєкт був згорнутий.

Tesla Model S та X стали справді масовими: наразі еS-ок у світі продано більше 100 000 одиниць ціною від 70 до 140 тис. доларів. Певно, єдиним мінусом цих моделей була вартість, що робило їх майже предметом розкоші.

Наступне творіння компанії – Tesla Model 3, яка стала більш доступним транспортом. Це й дало змогу встановити рекорд продажу для компанії: тільки передзамовлень було більше 200 000 екземплярів. Модель стала сімейним авто з невеликою ціною (від 35 000$) та орієнтацією на масовий ринок.

Зрозумівши, що електромобілі можуть бути не тільки легковими, команда Tesla вирішила розробити й вантажівку, а саме – трейлерний тягач Tesla Semi. Презентація у 2017 році, а серійне виробництво запустили торік. Цей тягач, вантажопідйомністю 36 тонн, може розігнатися до 100 кілометрів при повному завантаженні за 20 секунд, тоді як на пустому ходу – за 5 секунд.

Звучить усе круто, проте, нікуди не подівся головний недолік електрокарів – відносно невеликий об’єм заряду, якого вистачає від 400 до 800 кілометрів. Цей показник планують підняти до 1000 кілометрів, що дозволить такому монстрові зрівнятися силами зі своїми дизельними аналогами.

Усі моделі, які випускала Tesla до 2019 року були схожі за дизайном та задумувалися як спорткари. Дещо дійсно нове побачив світ із презентацією позашляховика Cybertruck, який являє собою фургон на основі пікапу з мінімалістичним дизайном у кіберпанковому стилі. Фактично, це вже легка вантажівка, а не легковик.

Наразі автомобіль ще не випускається (початок виробництва заплановано на 2021 р.), але така тачанка вже встигла зчинити неабиякий галас. Отже, передвісники комерційного успіху авто цілком очевидні. Крім того, вона відрізняється доволі низькою ціною, як для подібних автівок, адже оголошена стартова ціна складає 39 000$.

За своїм дизайном Cybertruck нагадує радше броньовик, аніж комерційне авто. Модель планується обов’язково з куленепробивним корпусом, хоча із броньованим склом щось пішло не так ще на презентації 🙂

Окремої уваги заслуговує багажний відсік довжиною в два метри, який може трансформуватись від закритого багажника до борту типового пікапу. Як писав у своєму Twitter сам Ілон Маск: «Цей автомобіль може стати офіційним пікапом Марсу». Властивості автівки підходять і для використання її з військовою метою, але тут є обмеження — властивості акумулятора, заряду якого вистачає від 400 до 800 км, у залежності від комплектації.

Крім, власне, автомобілів, Tesla Inc. розробляє й інфраструктуру до них. Головним елементом стали швидкісні зарядні станції Tesla Supercharger. Повна зарядка за годину–півтори, тоді як для локальних поїздок передбачається домашня повільна зарядка, тривалістю 8-10 годин.

Заряджання на таких станціях для автівок Tesla є безкоштовним, але з лімітом 400 кВт/год [чого вистачає приблизно на 1600 кілометрів] на рік. Усе, що виходить з цього ліміту – платно, і вартість залежить від місцевої ціни на електроенергію. Хоча, зазвичай, вартість такої зарядки коштує вдвічі дешевше, аніж той самий запас ходу на бензині.

В Україні наразі ще немає жодної такої станції, але в першому кварталі цього року планується відкриття трьох станцій на трасі Київ–Чоп. Ціна заряду на них складатиме 7,8 грн за кіловат/годину. За таким тарифом повністю зарядити, наприклад, Tesla Model 3 найдешевшої комплектації [з батареєю на 50 кВт/год] обійдеться вам у 390 грн.

Загалом, феномен Tesla можна вважати революцією в автотранспорті та у зелених технологіях вцілому. Такі автомобілі не гірші від своїх паливних аналогів і мають значну перевагу – відсутність продуктів згоряння. Це є дуже актуальним у сучасному світі, який потерпає від вуглецевих викидів. А вони якраз руйнують екосистему, та є причиною глобального потепління, яке може призвести до небачених катаклізмів.

Окрім того, ці авто зчинили справжній бум в автоіндустрії, подібний до феномену Apple у світі смарт-техніки, й відтепер більшість світових виробників рівняються на Tesla створюючи свої електрокари.  Надалі така тенденція буде тільки посилюватись, що у найближчому майбутньому може означати перехід на електротранспорт. Тому багато знаменитих брендів уже теж виготовляють авто без двигунів внутрішнього згоряння.

Porshe Taycan

Окрім, власне, буму в автобудуванні, Tesla здійснила переворот й енергетики як такої, адже вона першою почала масово будувати енергосховища з метою накопичення та зберігання надлишкової енергії відтворюваних джерел. Ще донедавна це було головною проблемою зеленої енергії, з вирішенням якої вже не залишилось суттєвих перепон завдяки комплексу компаній Ілона Маска. Вона вирішила дві основні дилеми: екологічний транспорт та зберігання зеленої енергії, тому світ майбутнього у гармонії з природою вже не здається чимось нездійсненним та утопічним…

Автор: Андрій Товстий

Опублікував: Микита Городивський