Кіно, технології, ігри та інше у нашому телеграм каналі. Приєднуйся зараз

PlayStation 5: п’ять причин, аби брати, і три — аби почекати

Зауважте, що варіант «не брати взагалі» я не розглядаю))

PlayStation 5

Готуйтеся до великої кількості літер у цьому тексті, адже довелося по полицях розкладати абсолютно все, що тільки ми знаємо про PlayStation 5. Я ігнорую всі рекламні слогани й дивлюся на нову консоль від Sony виключно як на продукт, що має задовольнити мої ґеймерські потреби.

І ще одне: нам за цей огляд не платили ані копійки. Лише відправили консоль зі словами: «Тестуйте, чекаємо ваших вражень». Із такими формулюваннями я навіть не став задавати зайвих питань. Зустрічайте: враження Geek.Informator від Sony PlayStation 5!

Позитив ще з відділення пошти

Огляд PlayStation 5 треба починати не із розпакування, а із самого моменту купівлі в магазині. Не дивлячись на те, що мені консоль дісталася на огляд від самих Sony PlayStation Україна, я все одно відчув просто шалений дитячий захват.

Накину контексту: консоль відправили Новою Поштою у відділення, яке знаходиться в доволі величенькому торговому центрі. Коли співробітник пошти тільки но почав розкривати коробку, у нього вже засяяла усмішка від захвату. Коли лише КОРОБКУ із PS5 дістали з обгортки для транспортування, засяяли обличчя ще двох працівників. Про свою реакцію я взагалі казати не хочу, бо я аж сльозу пустив.

Прийшов додому

Перше враження, коли відкриваєш коробку: «Ого, а чого така велика?». І дійсно, за розмірами вона значно більша всіх минулих поколінь консолей. Ще раз про дитячий захват розповідати не буду. Гадаю, що ви розумієте, наскільки «інтимний момент» першого дотику до PlayStation 5. Консоль точно не слизька. Її впевнено тримаєш у руках і переносиш із місця на місце.

У мене вона була підключена до монітору від ПК, тож стояла на робочому столі біля системного блоку. Зазначу, що її висота може бути для когось проблемою. Стоячи вона не сильно нижче мого корпусу, а це означає, що в типові столи чи комоди під телевізором її навряд вийде поставити. На щастя, є спеціальне кріплення, завдяки якому можна «покласти» консоль. І не раджу вам її класти без цього кріплення, бо бокові грані консолі вигнуті. Це вам не PS4.

Щодо самого виду консолі, то я належу до табору, кому прийшовся до душі новий дизайн. Мені подобається ця «іншопланетність» та футуризм. Консоль уже своїм видом каже тобі, що ти придбав щось нове та незвичайне, тож готуйся до карколомних вражень. І так, вона стягує на себе усю увагу від інших предметів у кімнаті. На відміну від Xbox Series S/X, який розчиняється й ти його просто не помічаєш, PS5 каже тобі «ну глянь на мене ще раз, не тільки ж в ігри зі мною грати».

Та є в консолі і значні зовнішні недоліки. Глянцева чорна середина — це рай для збору пилу, відбитків пальців та інших слідів. Якщо PlayStation 5 стоїть далеко від вашого місця для ігор — ви це навряд помітете. Однак на своєму столі мене постійно дратувало, що щойно я протер цю чорну середину, вона вже знову вся брудна та в пилюці.

Це стосується й білого корпусу. Б’юсь об заклад, що цей колір із часом стане світло сірим або ще якимось. Білі речі просто неможливо завжди зберігати білими, навіть якщо ви постійно протиратимете консоль. До речі, якщо ви вагаєтесь, чи підійде консоль до вашого інтер’єру — забийте болт на цю дурню. От вам мемасів звідусюди, де PS5 прекрасно себе почуває в різних інтер’єрах (деінде із використанням Фотошопу)

Окремо треба розказати і про новий DualSense.

Візуально — це рядовий контролер, який просто файно зроблений. Ззовні він не викликає якогось «вау-ефекту». Та це тільки ззовні… (про це пізніше).

На контролері дійсно є дрібна сітка із символів PlayStation і це найбільша проблема DualSense. У перші дні ви можете мити руки перед кожним підходом до PS5, але вже за кілька тижнів ви захочете поласувати чіпсами під якусь нову гру. Або ж заплануєте подивитися фільм через додаток Netflix і будете їсти рибу чи щось жирне.

У випадку із «пластмасовим» контролером, система зазвичай така: поїв — пограв — протер контролер. А от із DualSense увесь бруд та дрібні частини їжі можуть застрягти ледь не назавжди. Я не зміг цього перевірити, бо мені ще консоль повертати потрібно. Однак хлопці з каналу Gameranx показали, як буде виглядати DualSense після ваших брудних рук.

Просто знайте: DualSense може прийтися не до душі «чистюлам», яким огидно доторкатися до чиїхось брудних речей. За таких умов доведеться для кожного члена родини купувати окремий контролер.

Щодо тактильних відчуттів — DualSense це найприємніший ігровий девайс, що я тримав у руках. Його просто не хочеш відпускати. Він супер зручний, усі кнопки на звичних місцях. От тільки ліва крестовина мене засмутила. Там не окремі кнопки для вниз-вверх-вліво-вправо, а якась поперечна планка. Натискаєш одну кнопку і вся крестовина трохи прогибається.

Тепер із технічної точки зору про контроллер та консоль

Курки тепер не просто мають віддачу, вони теперь із «розумною віддачею». Як це все працює технічно та на практиці розказувати немає сенсу, бо всі історії про «силу натягу тятиви» чи різну силу віддачі з різних видів автоматичної зброї ви вже читали. Якщо ж ні — от вам відео, аби ви краще розуміли.

Лише додам, із цими курками та вібромотором у контролері ви можете відрізнити абсолютно все: дощ від граду, легкий вітерець від шторму, багнюку від асфальту і просто рівну поверхню від якихось ям. Окрім того, сама вібрація контролера в цілому допомагає підкреслити різні ігрові моменти, і ця вібрація кожного разу різна!

Усе залежить від підходу розробників. У старих іграх більшості з вищенаведеного ви не відчуєте, але нові проєкти потроху використовують усі можливості вібромоторів.

Тепер передаємо привіт Nintendo і відзначаємо прибуття дійсно зручного гіроскопічного прицілювання. Воно набагато точніше, аніж у минулих поколіннях контролерів і тепер ним набагато приємніше користуватися.

До батареї DualSense у мене немає запитань. Десь 3 дні спокійного ґеймінгу (по 2–4 години на день) він витримав на одному заряді.

Начинка консолі

Я не буду вам уже в сотий раз прописувати характеристики PS5, бо це не має жодного сенсу. Головне, що вас може зацікавити — SSD. Якщо ви сучасний ПК-ґеймер із файним M2 NVME (як я), то якусь надзвичайну високу швидкість завантажень ви не помітите.

Проте тут треба порівнювати із минулим поколінням консолей. У такому випадку, SSD просто рве всі шаблони, оскільки фактично за кілька секунд запускати ігри — це приємно. Дуже приємно! Так само вже й  у середині гри. Вмираєш, і вже за мить знову готовий до битви з останнього чек-поінта.

Як власник ПК із М2 я дійсно не зміг розділити той вау-ефект усього консольного ком’юніті. Проте я прекрасно розумію, що це величезний крок уперед до зручності ігрового процесу. Майже моментальне завантаження гри й перехід між грою та системою консолі. Швидке перемикання між іграми (але не Quick Resume від Xbox). Та що вже казати, просто гляньте відео порівняння завантажень на PS4 Pro та PS5

Про інтерфейс та інші програми

Інтерфейс став у кілька разів зручнішим. Навігація в меню, швидкий перехід у магазин, підтягування всієї інформації про гру, її доповнення й навіть контент користувачів (ролики з YouTube). Також можна переглянути прогрес своїх досягнень і придбати різні версії ігор.

Теперь усе схоже на якийсь Netflix, Megogo чи будь-який інший стрімінговий сервіс. Тільки будьте готові, що як тільки ви перейдете на стартовий екран гри, у вас заграє якась музика (не завжди доречна). Також вам може не сподобатися пошук. Він як був тугеньким, так і залишився.

Кнопка PS на контролері тепер має трохи іншу функцію. Якщо раніше вас викидало на головний екран, то тепер у самій грі відкривається оверлей. Там є прогрес досягнень, зручне меню із переходом будь-куди в еко-системі консолі й багато карток самої гри. Можна перейти на конкретну місію, подивитися проходження складного моменту чи підказку, як дістатися до якогось скарбу.

Шкода, що всі вищезазначені фішки стосуються лише власних тайтлів Sony чи ексклюзивів PS5. В іграх за зворотною сумісністю майже все (картки, досягнення, гайди) — недоступно.

Усе це дійсно зручно. Не факт, що ви всім будете користуватись. Втім те, що вам дали таку можливість — це круто.

Звук

Це бімба! От тільки вам треба хоча би більш-менш нормальні навушники (із колонками це не працює). Якщо розробники дійсно запарилися, то ви чутимете все, що коїться навколо вас. Кроки, удари, шум вітру, розмови, тощо. Більше того, ви чуєте відлуння цих звуків від різних поверхонь — по різному.

Це те, що вже давно є на ПК, але в порівнянні з минулими поколіннями консолей — це небо й земля. Якщо ж казати про ігри ще із PS4, то рівень деталізації звуку залежатиме від самої гри. Якщо було норм — буде норм. Якщо було якесь місиво — так воно й залишиться.

Зворотна сумісність

Переважну більшість тайтлів із PS4 ви запустите на PS5 у форматі емуляції. Це якщо гра окремо не отримала Remaster-версію чи звичайне оновлення графіки. Переважну більшість ігор (десь 80 %) ви запустите без проблем, але є нюанси.

Особисто мені не вдалося перевірити, однак журналісти скаржилися, що в режимі продуктивності є кілька ігор із просто жахливим відображенням текстур (привіт, Borderlands 3). Так само в режимі «якості» є кілька ігор (взяти хоча б AC: Unity), які також не завжди тримають стабільний FPS.

Не бійтеся, це тимчасова проблема. Будуть оновлення, ремастери, і все буде гратися норм у будь-якому режимі. Просто зараз треба бути готовим до певних неприємних сюрпризів, які згодом полагодять.

Подібні проблеми не стосуються ексклюзивів Sony. Там одразу вже все в порядку.

Давайте вже підключати і грати

Спочатку я хотів дуже сильно бомбити на Sony в цілому за лише одне висловлювання.

«Топ-менеджери прокоментували відсутність на консолі нативної підтримки роздільної здатності 1440p. За їх словами, це пов’язано не з технологічними труднощами, а з пріоритетами Sony. Компанія розраховує, що PS5 використовуватимуть переважно в поєднанні з телевізорами, а не з моніторами. Тому консоль буде нативно підтримувати 1080p і 4K, але не 1440p».

Контекст такий: 2 місяці тому купив собі 2К монітор на 27 дюймів. Після вищенаведеної заяви, моєму розчаруванню не було меж, бо всіх власників 2К моніторів просто кинули. Мовляв: «вас не так і багато, то ж нащо нам на вас витрачати ресурси».

Я гадав, що в мене буде якесь мило на екрані, але динамічна роздільна здатність творить дива. Я встиг протестувати Astro’s Playroom, Spider-Man: Remastered, а також Sackboy: A Big Adventure та Demon’s Souls і жодних «мильних» кадрів у 2К не було. Ще мені вдалося зіграти на FullHD плазмі, але грати у 1080р на 43 дюймах — таке собі…

Що найцікавіше, кожна гра (на мій погляд) використовує окрему нову функцію як консолі, так і контролера. Далі буде багато тексту саме про ігри, тож якщо вам цікаво вже прочитати підсумки та рекомендації — можете прогортати вниз.

Astro’s Playroom

Це найкращий спосіб розказати вам про DualSense. Так, ви відчуваєте кожну поверхню. Так, ви можете розрізнити скло від металу не тільки за звуком, а й за тактильним відгуком. Так, курки мають «розумний спротив». І так, це не клятий маркетинг, де пообіцяли й забили. Це реально працює!

DualSense сам із тобою знайомиться. Спочатку подуй у нього, потім помалюй на новому, більш точному тачпаді. Потім походи різними поверхнями, загляни в травку, покопирсайся в багнюці, потягни он за ту штуку, поборися із вітром, посвайпай собі дорогу, понахиляйся вправо вліво (ніби у NFS граєш), потряси сам контролер, тощо.

Все це ви 100 % будете відчувати. І не просто «о, вібрує». У кожної поверхні та дії — свій тактильний відгук. Це супер-занурення в атмосферу самої гри. Ви просто хочете ще побігати в травичці, бо це прикольно. Або ж бажаєте ще раз потягнути за платформу, бо хочете ще раз натиснути із силою на курок.

Поки ви цього самі не спробуєте — не зрозумієте кайфу. Гадаю, що всі магазини, де продають консоль, мають виставити тестові стенди із PlayStation 5 та Astro’s Playroom. Продажі консолей зростуть ще більше!

Sackboy: A Big Adventure

Це нащадок попередніх частин, які прийнято називати 2.5D іграми. Новий Sackboy: A Big Adventure еволюціонував і використовує 3D-перспективу та різні ракурси камери. На жаль, гра відчувається як аналог Astro’s Playroom (можливо тому, що я грав одразу одну гру за іншою)

Sackboy цікавий іншим. Це приклад того, якими функціями DualSense «у середньому» будуть користуватиcя розробники подібних ігор. Як результат — половина технічних фішок з Astro’s просто відсутня у Sackboy. Так, курки мають спротив. Так, деінде ти можеш відчути різницю поверхонь. Втім інша половина всіх можливостей DualSense просто не використовуються.

І в цьому проблема, яка буде ще кілька років тягнутися за PlayStation 5. Технології є, але хто їх буде використовувати на 100 %, окрім власних студій Sony? Це питання лишається без відповіді.

Demon’s Souls

Оце, бляха, графон! Усі жарти про мильце на консолях можна офіційно поховати в труну. Деталізація, світло та тіні, ефекти… це вражає на 2К моніторі. Що буде на якомусь OLED 4К з HDR10 я взагалі боюся уявити. Як то кажуть, «графодрочери» долучилися до чату. Втім, можливості DualSense також розкриті лише на 2\3.

Є вібрація в кат-сценах та під час битв коли лупаєш скалу. Також передається вібрація від бомб і відчутно удари стріли. Від падіння каменів чи подиху дракона… також лише вібрація. Жодних тобі відчуттів різниці дотику до різних поверхонь чи потреби якось крутити контролером.

Щодо звуку — щира дяка. Це дійсно круто, коли ти за відлунням можеш відрізнити напрям польоту стріли чи розрізнити наближення різних типів ворогів.

Про саму гру я не зможу розповісти детально, оскільки за виділений на огляд час просто не встиг пройти навіть і половини. Та й у оригінал я не грав, бо не надто люблю цей жанр.

Якщо ділитися тільки враженнями… Ви будете страждати. І страждати сильно, бо гра не така лагідна до помилок взагалі. Ситуація: у Dark Souls ти пройшов далеко вперед і помер за 5 метрів до вогнища. Реакція: «Та най тебе качка дзьобне, АААА, ок, я таки дійду до кінця».

У Demon’s Souls після смерті не виникає того челленджу та азарту. У мене було так: «Трясця, знову тих тупів скелетів валити й  у таймінг від дракона на мосту бігти». За механікою дві гри — майже не відрізняються. Вмер — давай усе спочатку. Втім у Demon’s Souls ти більше втомлюєшься й не виникає того запалу дійти до кінця.

Marvel’s Spider-Man (Remastered)

Це квінтесенція того, як більшість AAA-ігор виглядатимуть на PS5 у наступному році. З графічної точки зору — усе шикарно. Втім із погляду технічних можливостей DualSense, які використовує гра… тут печалька.

Я запам’ятав лише те, що курки мають спротив під час подорожей містом на павутинні, а також вібрацію від телефонних повідомлень та дзвінків. Деінде під час фінальних комбо була віддача. І це все! Реально все!

Щодо самої гри: вона вже далеко не нова, тож скажу коротко. Основний сюжет, механіка польотів на павутині та бойова система — вогонь. Сайд квести, саме місто й деякі сюжетні «стелс-місії» — якась фігня.

Доволі великі підсумки

Я зараз не про маркетингові лозунги, однак PlayStation 5 — це про майбутнє. Про те майбутнє, яке нам ще недоступне. Згадайте всі ключові моменти рекламної кампанії. Це:

  • новий звук;
  • швидкий SSD;
  • рейтрейсинг та покращена графіка;
  • новий контролер із новими вібромоторами.

Так, графіка буде на висоті в усіх нових іграх. Однак будемо об’єктивними — вона й так покращується із кожним роком, тут немає якоїсь революційної заслуги PS5. Рейтрейсинг — також вимога часу. Ігри із цією технологією вже 2 роки на ринку, а нове покоління консолей лише закріплює новий графічний стандарт.

Щодо звуку — тут мій щирий респект без жодних «але». Я грав у навушниках і реально хотів ухилитися від стріли якогось скелета у Demon’s Souls. Мені жодного разу не довелося обертатися на 180 градусів, бо я відрізняв кожен крок за відлунням і міг приблизно розрахувати дистанцію до умовного лицаря.

На 100 % усі функції нового DualSense використовує тільки Astro’s Playroom. Demon’s Souls та Sackboy дають лише вібрації (не адаптивні) і деінде відчуття курків. Це в кращому випадку 50 % від можливостей контролера. Про Spider Man: Remastered взагалі нічого не згадується, окрім відчуття польотів на павутинні та дзвінків телефону.

І це ігри, які готувалися саме під PlayStation 5! Мультиплатформні проєкти використовують лише 1\3 всіх можливостей DualSense. Відтак постає одне-єдине питання: технології є, а що з ними робити — невідомо.

Пам’ятаєте заголовок огляду? — 5 причин купляти і три причини, аби почекати із придбанням PlayStation 5. Ось вам 5 причин, аби бігти в магазин уже зараз:

  • ви дійсно отримаєте «вау-ефект» і купу позитивних емоцій на перші кілька тижнів користування PS5;
  • ви відчуєте неймовірне занурення в ігровий процес завдяки можливостям DualSense;
  • ви зможете оцінити новий рівень якості та детальності звукового оформлення;
  • ви насолоджуватиметеся шикарною графікою, особливо якщо у вас є 4К-телевізор (бажано з HDR10);
  • ви забезпечуєте собі комфортний ґеймінг на 7 років уперед.

Однак є три причини, які можуть звести нанівець ваше бажання заволодіти новою PlayStation 5:

  • ви купляєте сирий продукт, технології якого на 100 % у найближчий час не використовуватимуть більшість розробників. Навіть внутрішні студії Sony;
  • у найближчий час ви гратимете в ті ж самі ігри, що й на PS4, тільки із покращеною графікою. «Вау-ефекту» від DualSense ви майже не відчуєте;
  • вам треба розуміти, що мультиплатформні проєкти (яких переважна більшість), скоріш за все, не будуть використовувати всі можливості DualSense. Там буде лише кращі графіка, звук і якісь жменьки технологій нового контролера.

Мої рекомендації

Перша: PlayStation 5 має обов’язково з’явитися у вашій квартирі, якщо ви й досі сидите на PS3 чи старенькому ПК. Це вам і пропуск у сучасний ґеймінг, і повноцінний мультимедійний центр із музикою та стрімінговими сервісами для перегляду ТБ та фільмів.

Друга: Краще почекати версії PlayStation 5 Pro, якщо у вас зараз PS4/Slim/Pro або нормальний ПК. Усі релізи найближчих року-два ще точно будуть виходити на минуле покоління консолей, а кіллер-фічі DualSense на 100 % опанують лише за кілька років. Не забуваємо і про те, що вже на оновленому «Pro» залізі ігри йтимуть у стабільних 60 FPS у 4К.

Пам’ятайте: Краще брати версію із дисководом, бо купівлю ігор та подальший обмін дисками на OLX ще ніхто не скасовував.

Післямова

Таке враження, що Sony готує повзучу революцію. PlayStation 5 всіма своїми технологіями каже, що графіку вже зробили максимально реалістичною й нова консоль пропонує вам інший досвід — уже не просто красива картинка, а справжні відчуття.

Ось тобі травичка, ось дощ, а ось спробуй потягнути за той канат. Упс, вітер подув. Ти ж відчув, як з-заду хтось з’явився? Давай, стріляй у нього. Не можеш натиснути на курок на контролері? — так це ж у тебе зброю заклинило, перезаряди. Тiльки не забудь потім перейти оту річку.

У майбутньому я не уявляю собі роздільну здатність у 8К. Хоча так казали й за часи HD, і FullHD, і 4К. У Sony ніби готуються закріпитися у 4К надовго, як це було із FullHD. І якщо вже стандарт обраний і графічні можливості давно відомі, PlayStation готується занурити тебе в інший вимір почуттів: тактильних, звукових. Дуже цікаво, що буде далі…

Автор: Микита Городивський